Vždy je to o tom, jak se rozhodneš

Jak zlepšit svůj mikrobiom - fakta a mýty

Co je to mikrobiom

Slovo mikrobiom je v poslední době skloňováno ve všech pádech a útočí na nás z mnoha reklamních kampaní. Co však toto slovo znamená. Zjednodušeně jde o skupinu bakterií, hub, virů a buněk obývajících naší trávící soustavu. Tedy nejen ve střevech, ale v podstatě v celé trávící soustavě počínaje ústy a pokračujíc až do míst, kam slunce nesvítí :)

 

Těchto malých pomocníků máme v těle několik desítek trilionů! K čemu nám jsou vlastně dobří? Když máme svůj mikrobiom v pořádku pak:

  • máme spoustu energie
  • jsme méně nemocní
  • máme vyšší mentální kapacitu a psychickou odolnost
  • emoce jsou v rovnováze

Při špatném stavu mikrobiomu naopak hrozí:

  • diabetes
  • autoimunitní onemocnění
  • úzkost a deprese

Jsme to co jíme, ale co když jíme špatně?

Jasně tohle je známé klišé, ale pokud jíme nevhodně, pak:

  1. Mikrobiom nefunguje správně a není schopen rozložit stravu na požadované živiny.
  2. Tím je zabráněno vstřebávání správných nutrientů a zaděláváme si na zdravotní problémy.

Trocha chemie

Pojďme si zahrát na chemiky a rozeberme si jednotlivé látky obsažené v jídlech, které jsou pro nás důležité:

 

Tryptophan

Tato chemická substance obsažená například v kuřecím mase je potencionálně rozložitelná na:

  • melatonin - odpovídá za náš kvalitní spánek
  • serotonin - hormon dobré nálady

Tyrosin

Je obsažen například v čočce. Při správných podmínkách se rozkládá na:

  • dopamin - znamená zvýšenou iniciativu, jsme díky němu více aktivní
  • epinephrin - je součástí adrenalinu, tedy podporuje naši akceschopnost

 

Látky obsažené ve stravě pro nás znamenají mnoho dobrého. Dobro může být vykonáno pouze za podmínek, že tyto látky tělo ze stravy dobře rozloží a vstřebá. K tomu je potřeba kvalitní mikrobiom

 

Probiotika a prebiotika

Reklama a média do nás neustále valí, jak jsou prebiotika a probiotika důležitá pro náš mikrobiom. V tom je sice kus pravdy, ale v nepřeberném množství produktů se normální člověk snadno ztratí. Navíc výrobci často lžou o počtu aktivních bakterií v produktu. Celková množství obsažená ve výrobku tak mohou být o poznání nižší, ne je uvedeno na etiketě. Je nutné ještě vzít v úvahu, zda organismus nové bakterie z produktu přijme. Je totiž celkem logické, že původní bakterie nepřivítají nové kmeny vždy s otevřenou náručí.

 

Jak tedy začít na lepším stavu našeho mikrobiomu bez utrácení horentních sum za suplementy s pochybnou účinností? Co třeba začít stravou?

 

Ověřená jídla na podporu mikrobiomu

Nejvíce prospěšná pro mikrobiom je samotná vláknina. Tu najdeme v rostlinné stravě. Bakterie milují vlákninu a její konzumace podporuje zdravý rozvoj bakterií v našem mikrobiomu.  

Dalším skvělým nástrojem pro úpravu správné skladby mikrobiomu jsou bezesporu fermentované potraviny. Vesměs kyselá jídla obsahují postbiotika, která podporují kolonii prospěšných bakterií. Sem patří například i naše známé a velmi snadno dostupné kyselé zelí, které lze pořídit za velmi solidní cenu v našich lokálních podmínkách. 

 

food-3639062_1920

Dbejme na rozmanitost

Rozmanitý mikrobiom = velké množství různých látek získaných ze stravy = zdravé tělo. Hojná, početná a rozmnitá kolonie umožňuje dostat z potravy maximum.

Praktický příklad na závěr

Rovnice je jednoduchá. Pokud budeme jíst hodně masa, pak si tělo v mikrobiomu utvoří velké množství bakterií uzpůsobených na trávení masa. Naopak ubude bakterií například na trávení zeleniny. Takový metabolismus pak bude mít problém se strávením zeleniny a tím pádem i se získáním živin z této stravy.

 

Tělo je chytré a používá jen to, co skutečně využije. Na co by vyrábělo bakterie na trávení zeleniny, když ji daný člověk vůbec nejí nebo ji konzumuje málo? Klíčem je tedy rozmanitost stravy a s ní přichází i rozmanitost mikrobiomu. To je totiž ta správná cesta ke zdravějšímu a spokojenějšímu životu.