Vždy je to o tom, jak se rozhodneš

Co obsahuje sacharidy?

candes-1952997_1920

Sacharidy spolu s tuky a bílkovinami patří mezi makroživiny. Možná jste se setkali s názvem “uhlohydráty”(starší název), či jednoduše “cukry”. 

 

Obecně lze říci, že se jedná o primární zdroj energie pro naše tělo. Je důležité se s nimi naučit pracovat a pochopit, jaké druhy sacharidů máme, kde se vyskytují a jakou funkci splňují v našem těle.

 

Jaké jsou ty “zdravé”?

 

Existuje více druhů sacharidů a ty se dělí do určitých skupin podle tzv. cukerných jednotek.

 

  1. Monosacharidy- Obsahují pouze jednu cukernou jednotku. Jsou tedy nejjednodušší, rozpustné ve vodě a mají sladkou chuť. Příkladem je fruktóza-tedy veškeré ovoce, med.

 

  1. Oligosacharidy- Zde už máme více cukerných jednotek, konkrétně mezi 2-10. Sacharóza - cukr třtinový. Maltóza - sladový cukr. Laktóza - mléčný cukr.

 

  1. Polysacharidy- Poslední skupinou jsou sacharidy složené z více než 10 cukerných jednotek. Jedná se o brambory, rýži, obiloviny, zelenině apod.

 

Tato skupina je často označována jako zdravá



Jsou sacharidy důvodem tloustnutí?

 

Je důležité si uvědomit, že není sacharid jako sacharid. Pokud budeme denně jíst jednoduchý cukr - tedy sladkosti, ochucené nápoje nebo přislazovat čaj, či kávu, tak tělo pravděpodobně nedokáže energii využít a uloží ji v podobě tuků

 

Pokud se zaměříme na kvalitní komplexní sacharidy, jako jsou batáty, rýže apod., tak jsou naopak prospěšné.



Jíst, nebo se jim vyhnout?

 

Ač to vypadá jednoduše, názory na tuto problematiku se často liší. I přesto, že sacharidy jsou primárním zdrojem energie, máme zde v poslední době velice rozvinutou keto dietu, která sacharidy vypouští z jídelníčků a energii bere z tuků. Sacharidy jsou potom v zanedbatelným množstvím v denním příjmu. 

 

Nemohu říci, která cesta je ta správná, to si musí každý zvážit sám. Každopádně doporučuji zvolit profesionálního trenéra, který Ti sestaví jídelníček ne online, ale osobně na základě Vašeho somatotypu a životního stylu a následně v případě že si tělo řekne, co se mu nelíbí, jídelníček upraví. Každé tělo je trochu jiné a dokáže jinak rychle a kvalitně zpracovat živiny.