Vždy je to o tom, jak se rozhodneš

Ani nemyslete na to že zkusíte veganskou stravu, aniž si nejdřív nepřečtete toto!

Ani nemyslete na to že zkusíte veganskou stravu, aniž si nejdřív nepřečtete toto!

 

Současný trend doby je takový, že veganská a rostlinná strava se skloňuje ve všech pádech napříč všemi médii. Skoro se zdá, že nemůžeš otevřít noviny, mail, youtube nebo facebook a nevyskočil by na tebe článek s tématem rostlinné stravy. Tohle téma zajímá tolik lidí hned z několika důvodů.

 

Proč společnost tolik mluví o rostlinné stravě

fruit-5532363_1920

Na prvním místě stojí dle výzkumu agentury Ipsos z roku 2020 zdraví. Celkem 46% respondentů uvedlo tento důvod jako svou prioritu. Je dobrou zprávou, že povědomí o benefitech rostlinné stravy v populaci roste. Dále v článku se dozvíš, že tomu tak skutečně je. Za určitých podmínek. Pojďme se ještě vrátit k průzkumu.

 

Velkou skupinu zastánců rostlinné stravy tvoří lidé, kteří se tak stravují na základě svého morálního přesvědčení. Kdo viděl dokument Davida Attenborougha: Život na naší planetě, tento přístup do velké míry pochopí. Planeta míří k přelidnění a my jako živočišný druh si svým přístupem pomalu zavíráme dveře k obnově planety a naopak otevíráme brány do pekla. Jedinou cestou k dlouhodobé udržitelnosti je život v symbióze s planetou. S tím je spojeno omezení konzumace živočišných produktů. 

 

Selským rozumem lze snadno odvodit, že chov dobytka zabírá neúměrné velké množství půdy, je náročný na vodu, krmivo i energii. Dobrou zprávou je, že existují řešení. Jednou z alternativ je například zařazení proteinu z cvrčků do naší stravy. Další variantou je právě omezení konzumace masa. Zejména ze sériových farem, kde zvířata jdou jedno za druhým na porážku, jako když Baťa seká cvičky. 

 

Nevím jak ty, ale mě při tomhle pomyšlení přestává steak na talíři chutnat. Navzdory faktu, že jsem velkej gurmán do masa celkově. Ve výzkumu agentury bylo 34% lidí, kterým vadilo zabíjení zvířat a 12% mělo na srdci záchranu naší planety. Tedy téměř polovina respondentů přemýšlí nesobecky. A to je v tomto bláznivém světě vážně dobrá zpráva. 

 

Jak to je s těmi zdravotními benefity

people-2604149_1920

Nic není černé a bílé. To platí i pro rostlinnou stravu. Příkladem může být známý dokument Game Changers, kde je rostlinná strava až příliš upřednostňována a vyzdvihována. Později vyplynulo, že tento film byl sponzorován firmou zabývající se distribucí veganských proteinů

 

Je úsměvný jak strava dokáže velmi snadno budit emoce. Je jedno jestli je to u rodinného oběda, během přestávky v práci, nebo na při hovoru s přáteli. Jídlo v nás zkrátka budí vášně. Aby ne, když je to tak osobní záležitost. Protože leží na samém základu Maslowovy pyramidy, týká se jak pána, tak kmána. Týká se každýho. 

 

Poslední dobou se zvyšuje počet lidí, kteří mění složení své stravy na talíři směrem k zelenému spektru. Důvodem je množství studií, které se za poslední dobou vynořují v médiích. Různé články na internetu a v časopisech je třeba brát selským rozumem. Zásadní je rozlišit rozdíl mezi korelací a kauzalitou. A co že tahle divná slova znamenají? Dozvíme se dále. 

 

Rozdíl mezi korelací a kauzalitou

teachers-5499190_1920

K hlubšímu pochopení vědeckých studií je třeba tento rozdíl znát a pochopit. Zcela jasně vidím sebe před lety na přednášce předního výživového poradce Ivana Macha. Na pódiu tehdy stál uznávaný výživový poradce a mluvil právě o těchto dvou termínech. Tehdy jsem koukal jako blázen a byl zcela mimo obraz. O co v zásadě jde? Nejlepší je to k pochopení na příkladu.

 

Dejme tomu, že vědci přišli s tvrzením, že konzumace rostlinné stravy zajistí konzumentovi lepší zdraví. Konkrétně třeba menší výskyt cukrovky, srdečních a nádorových onemocnění. Vědci rozdělí lidi na dvě skupiny: masožravce a vegetariány. Ve výsledcích pak poukazují na to, že skupina masožravců má větší riziko vzniku civilizačních chorob, zatímco konzumenti rostlinné stravy jsou na tom lépe. Pokud je dostatek důkazů pro jejich tvrzení, jde o takzvanou kauzalitu. Tedy jasný důkaz, že jejich tvrzení je skutečně pravda. 

 

Kdy by šlo pouze o korelaci? To bylo v tom případě, kdy by výzkum říkal, že masožravci jsou více nemocní, než ti na rostlinné stravě. Pouze by porovnali dvě čísla z výzkumu a učinili by předčasný závěr. Nezkoumali by další proměnné v rovnici.

 

Například nevzali v úvahu fakt, že lidé, kteří jedí rostlinnou stravu se pravděpodobně budou více zajímat o zdravý životní styl. Budou se více hýbat. Při korelaci se toto nebere v potaz. Kouká se pouze na čísla a neřeší se komplexní obraz skládačky. To je taky důvod, proč jsou výzkumy na poli výživy tak náročné a často i chybné. 

 

Je třeba dlouhodobé zkoumání velké skupiny lidí, aby se tvrzení ukázala jako pravdivá. Tedy prokázat kauzalitu a nikoliv jen korelaci. 

 

Existují takzvané kohortové studie, kdy je do výzkumu zapojeno velké množství lidí. Díky nim je dnes naprosto v pořádku tvrdit, že vegetariáni a vegani mají menší riziko vzniku obezity, diabetu 2.typu, některých kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny. Zejména rakoviny zažívacího traktu, tedy žaludku, slinivky, tlustého střeva a konečníku. 

 

Když oni jsou ty vegani takový neduživý

albino-3438707_1920

Tohle je typickej bullshit a předsudek. Když si pujdeš sednout do restaurace zaměřený na rostlinnou stravu pochopíš, že je to kravina. Jsem sice masožravec, co má v oblibě i živočišný protein, ale občas si tam pro zpestření zajdu. Nevšiml jsem si, že by kolem mě někde seděli nějaký zombíci. 

 

Jasně, dříve byla spousta veganů, kteří vypadali jak ředitelé vápenky, nebo brigádníci v pekárně. Důvodem ale nebyla anémie(chudokrevnost), jak se dříve předpokládalo, ale nedostatečné vyživení základními makronutrienty. Tedy vitamíny a minerály. Hlavně chyběl vitamín B12, vápník a vitamín D.

 

"Hemové železo obsažené v mase je pro tělo lépe vstřebatelné. Zároveň je hemové železo důvodem, proč WHO zařadila červené maso(tedy maso savců - hovězí, vepřové, jehněčí, skopové, telecí a zvěřinu) mezi do kategorie karcinomů skupiny 1(sem patří třeba i kouření v případě rakoviny plic). Dle WHO je bezpečných 200 gramů červeného masa týdně. Nalož s touhle informací dle svého. Ale pšššt, od mě ji nemáš ;)"



Tohle vše se už dnes ví a spousta lidí je důkazem toho, že na rostlinné stravě a rostlinném zdroji proteinu se dá bez problému fungovat, pokud víš, jak vše funguje. Rostlinná strava spolu se suplementací je tedy reálná cesta jak dlouhodobě fungovat i bez masa. 



TIP: Je třeba vědět, že při rostlinném jídelníčku je toho třeba sníst více, protože vláknina v ovoci a zelenině částečně brání vstřebání živin(například selen, zinek a vápník) do těla. Stejně je třeba myslet na suplementaci zejména vitamínu B12, vápníku a vitamínu D. Dostáváš z toho hlad? Nech se inspirovat jedním za našich receptů na smoothie a naper se živinama ;)

 

Mám teda jíst maso nebo ne?

barbecue-1239434_1920

 

Tohle je dobrá otázka na závěr. Vždycky je dobré řídit se selským rozumem. Konzumace rostlinné stravy a vegan proteinů přináší mnoho benefitů a ve finále se na ní dá se správnými znalostmi nejen žít, ale i prosperovat. Pro mě jako masožravce je to signál blížících se změn. Do budoucna je jistá jediná věc. Jako lidstvo budeme muset konzumaci masa omezit. Ve finále je to na každém z nás, jak se k celé věci postavíme. 

 

S pozdravem freedomprotein.cz